Uitgevers vaak bang om consument te laten betalen

Eigenlijk te gek voor woorden dat er onderzoek gedaan moet worden naar de bereidheid bij consumenten om te betalen voor teksten en beelden binnen het nieuwssegment. We betalen – met een oogluikend deel illegaliteit – voor games, muziek, films en apps, maar uitgevers hebben eind vorige eeuw zelf de blunder gemaakt teksten en beelden gratis op het web te zetten.

Lees meer

FD Young Entrepeneur op WordPress

Het is opvallend dat grotere bedrijven de kracht van WordPress gaan ontdekken. Op deze site maakte ik al melding van ‘The Voice of Holland’ en NRC. Ook binnen Vrij Nederland wordt gekeken naar de mogelijkheden, zij het met een wat lagere snelheid.

Lees meer

Bundelen uitgeefbronnen en filteren staan centraal in IDG’s TechFish

Een paar weken geleden sprak ik Jeroen Jonker Roelants in het kader van het door nieuwsmarkt in uitvoering zijnde onderzoek naar ambities en verdienmodellen op smartphones en tablet. Hij poneerde de stelling dat hij hoopte dat het allemaal wat spannender zou worden dan de voorbeelden van Karwei en de Bijenkorf. Deze week verscheen TechFish van het Amerikaanse uitgeefconcern IDG.

Lees meer

Weekendoverpeinzing: ‘Tablets in het onderwijs’

Een kleine vijf jaar geleden ontstonden de eerste geluiden al: ‘Een eReader voor iedereen die op school zit of studeert’. Een paar jaar later zou dat geluid nog harder klinken, met de aanname van de regeling dat de overheid voortaan het boekengeld op middelbare scholen zou betalen.

Lees meer

Telegraaf heeft durf met overname Hyves

De Telegraaf Media Groep heeft in ieder geval durf op media gebied. Al vele jaren experimenteert de uitgever met nieuwe activiteiten. Dat niet alles – achteraf – succesvol blijkt te zijn, wordt doorgaan – te – breed in de media uitgerold.

Lees meer

NRC ‘slanker en slimmer’

Onder die naam krimpt NRC met 30 man. De uitgever van NRC Handelsblad, nrc.next, bijbehorende website en de digitale smartphone/tablet uitgaven. 30 man eruit, concept blijft volgens analisten nagenoeg hetzelfde. Kan het anders?

Lees meer

De Pers maakt web-app voor tablets

Dagblad de Pers kijkt op geheel eigen wijze naar de ontwikkeling van apps voor de krantenuitgevers. Daar waar verreweg de meeste kranten kiezen voor een zogenaamde ‘native-app’, kiest De Pers juist voor een meer open benadering door middel van een voor tablets geschikt gemaakt website.

Lees meer

Esquire brengt magazine als offline iPad app

5 dollar moet de iPad versie van Esquire gaan kosten. Geduldig moet je vervolgens wel zijn, een kleine 90MB download staat de koper te wachten. Alles off-line is natuurlijk enerzijds fijn, je hoeft immers geen actief netwerk te gebruiken op het moment dat je de inhoud leest.

Lees meer

Press Engine van New York Times stuwt aandelen

De aandelen van The New York Times stegen meteen 6,6% na de aankondiging dat de uitgever haar iPad applicaties als framework beschikbaar wil stellen aan andere uitgevers, die – nog – niet van plan zijn/waren een eigen iPad applicatie te ontwikkelen.

Lees meer

Ook time.com zoekt naar nieuwe verdienmodellen

Hoe innovatief de iPad app van Time dan ook mag zijn, ook deze uitgever worstelt met verdienmodellen in relatie met on-line content. Sinds kort beperkt Time de weergave van artikelen op haar website door te verwijzen naar de uitgave in print of op de iPad.

Lees meer