Automatisering: To flow or not to flow

In de loop der jaren zijn vrijwel alle creatieve applicaties op de een of andere manier voorzien van gereedschappen om (deel)processen te automatiseren. Vooral de Adobe-applicaties zijn voorzien van een rijke hoeveelheid gereedschappen op dit gebied, die al dan niet door de verschillende spelers in de keten worden gebruikt.

Lees meer

CS5: wilt u weer even updaten…

Ja, u leest het goed, CS5 is in aantocht. Wat gaat u doen? Was u nog niet toe aan CS4, zit u nog op CS3, slaat de paniek toe nu uw klanten straks met bestanden komen die niet meer in oude applicaties verwerkt kunnen worden? Ja, in software 1.0-land laten we elkaar nog steeds gek maken. De ontwikkelaars en hun aandeelhouders hebben inmiddels wel door dat ze geen duizend euro voor een upgrade kunnen vragen; met een paar honderd euro zijn ze tevreden, maar dan wel in een iets hogere frequentie. De inkomsten moeten immers dekkend zijn om alle aandeelhouders, die achteroverleunend thuis zitten, tevreden te stellen. Het is de long-tail van de oude software-industrie.

Lees meer

Snow Leopard: doen of niet doen?

Het is maar 29 euro, dus het schijfje – overigens in een steeds matiger verpakking – is al snel besteld. Maar heeft het blijvend upgraden van besturingssystemen en/of applicatiesoftware nog wel zo veel nut?

Lees meer

Syntens JDF bijeenkomst bood geen nieuwe inzichten

Syntens adviseur Hans Huisintveld is de voortrekker van JDF ontwikkelingen in ons land. Niet zozeer als deskundige, maar vooral als netwerker om gebruikers en leveranciers met elkaar in verbinding te brengen, teneinde JDF in ons land op de kaart te zetten.

Lees meer

SaaS ontwikkelingen: een overzicht

Deze week verzorgde ik samen met Peter van Teeseling voor CMBO onderstaande lezing over het onderwerp SaaS. Nog relatief onbekend in de (grafi)media branche, maar volgens ingewijden uit de ICT wereld, de belangrijkste wijziging voor business- en distributiemodellen van software in de komende jaren.

Lees meer

Nog geen versie 4 PDF profielen

Op heel korte termijn is niet te verwachten dat versie 4 van de PDF profielen voor verschillende drukprocessen zullen gaan verschijnen. De Ghent PDF workgroup heeft weliswaar de norm vastgesteld, maar er zijn nog wat interpretatieverschillen ten aanzien van de verwerking van lettertypen.

Lees meer

JDF dood of springlevend?

Onderstaand filmpje, afkomstig van Rick Littrell van de crossmedia marketing onderneming Magicomm, maakt wel op heel pijnlijke wijze duidelijk dat het niet goed gaat met JDF.

Lees meer

MobileMe: ‘Exchange for the rest of us’

Elke kleine onderneming kent het verschijnsel wel, agenda’s op elkaar afstemmen is lastig. Zelfs de digitale agenda, waar zoveel mee kan, wil nog wel eens een struikelblok zijn voor de allesdoende secretarsse, die alle afspraken in goede banen wil leiden.

Lees meer

Saas markt groeit

Software as a Service, beter bekend onder de term Saas, zal dit jaar wereldwijd een omzet genereren van 5,4 miljard dollar volgens de onderzoekers van Gartner. Tot 2012 zal die omzet verdubbelen tot pakweg 15 miljard dollar.

Lees meer

Presentatie web-to-print voor ZSO

Vanmiddag geef ik een presentatie voor ZSO over de 2.0 beweging in de print branche. 2.0 is daar nog geen levensverleggende term, die massaal aanzet tot vernieuwing. Met web-to-print wordt invulling gegeven aan de print 2.0 beweging, een term, die de branche naar een nieuw imago zal brengen.

Lees meer

Adnovate: 2.0 speler in een traditioneel media krachtenspel

Adnovate nam onlangs LogicUse (RSDB) uit Amsterdam en het kernbedrijf van Neroc Mediaware(NGI) over uit Veldhoven. Wie is Adnovate, wat zijn de drijvende krachten achter dit bedrijf en welke propositie hebben zij gekozen in het krachtenspel van adverteerders, reclamebureaus, mediabureaus, studio’ s, prepress bedrijven en drukkerijen?

Lees meer

30 minuten les in ‘web analyse’

Avinash Kaushik schreef een boek over ‘web analyse’ – Web Analytics: An Hour A Day. Hij is werkzaam bij Google en ‘vermarkt’ Google Analytics. In het onderstaande filmpje wordt hij door Robbert Scoble geïnterviewd.

Lees meer

Voorbeeld van het gebruik van Seesmic

Onderstaande video is niet zomaar een video. Seesmic biedt de mogelijkheid om interactief te reageren (dus met je eigen camera) op hetgeen door de eerste ‘maker’ van content wordt ‘uitgezonden’.

Lees meer