Morgen Vrij Nederland als iPad app

Morgen verschijnt de eerste versie van Vrij Nederland op de iPad. Ik sprak vorige week met de uitgever on-line Eline Deijs van VN. Openhartig vertelde zij over het proces van het tot stand komen van de eerste versie.

Lees meer

Volop geruchten rondom volgende iPad versie

Aanvankelijk beweerde ik dat ik het zou volhouden om niet de eerste iPad te kopen, wetende dat de volgende al die doorzichtige ‘gebreken’ niet meer zou hebben. Ik besloot toch tot aankoop over te gaan, heb veel geleerd, maar kijk met spanning uit naar versie 2.

Lees meer

Uitgevers vaak bang om consument te laten betalen

Eigenlijk te gek voor woorden dat er onderzoek gedaan moet worden naar de bereidheid bij consumenten om te betalen voor teksten en beelden binnen het nieuwssegment. We betalen – met een oogluikend deel illegaliteit – voor games, muziek, films en apps, maar uitgevers hebben eind vorige eeuw zelf de blunder gemaakt teksten en beelden gratis op het web te zetten.

Lees meer

Bundelen uitgeefbronnen en filteren staan centraal in IDG’s TechFish

Een paar weken geleden sprak ik Jeroen Jonker Roelants in het kader van het door nieuwsmarkt in uitvoering zijnde onderzoek naar ambities en verdienmodellen op smartphones en tablet. Hij poneerde de stelling dat hij hoopte dat het allemaal wat spannender zou worden dan de voorbeelden van Karwei en de Bijenkorf. Deze week verscheen TechFish van het Amerikaanse uitgeefconcern IDG.

Lees meer

Inspirerend WordCampNL trekt veel deelnemers

De meest herhaalde tweet van #wordcampnl was het feit dat wereldwijd 8,5% van het internet verkeer afkomstig is van WordPress websites, goed voor 56 miljoen sites in 60 talen. Minstens net zo indrukwekkend was de line-up van sprekers, die door Erno Hannink en zijn team was samengesteld voor dit eendags event over WordPress.

Lees meer

Weekendoverpeinzing: ‘Tablets in het onderwijs’

Een kleine vijf jaar geleden ontstonden de eerste geluiden al: ‘Een eReader voor iedereen die op school zit of studeert’. Een paar jaar later zou dat geluid nog harder klinken, met de aanname van de regeling dat de overheid voortaan het boekengeld op middelbare scholen zou betalen.

Lees meer

Heeeeeel grote iPhone

Zo heel af en toe kom je filmpjes tegen, die je eigenlijk zonder commentaar moet plaatsen. Dus kijk en oordeel zelf. Wie ziet de toepassingen?

Lees meer

HP gaat met Slate 500 gokken op zakelijke markt

De Slate 500 gaat 800 dollar kosten, vergelijkbaar met het duurste model van de iPad serie van Apple. HP zegt de concurrentie met de iPad aan te willen gaan, maar richt zich voorlopig op de zakelijke markt. In 2011 moet een consumentenversie verschijnen onder webOS van Palm.

Lees meer

Starbucks is ontzettend goed in marketing

MyStarBucksIdeas.com is wereldwijd een bekend verschijnsel van customer driven marketing. Zoals de Amerikaanse koffieketen dat doet, is wat mij betreft ongekend slim, maar tegelijk ook eigenlijk supereenvoudig: ‘Denk aan je klant’.

Lees meer

NOOK Color tussen eReader en tablet

Barnes & Noble brengt een nieuwe versie van haar ‘NOOK’ op de markt op basis van een 7″ LCD scherm. De boekhandelaar lijkt niet te willen wachten op fullcolor eInk, hetgeen voor de leesbeleving van met name boeken uitstekend zou zijn.

Lees meer

Associated Press experimenteert met webapp

Via @gietim kreeg ik gisteren een linkje doorgestuurd waaruit bleek dat AP bezig is met een webapp experiment. De basis is gebouwd rondom jQuery, althans dat is uit de source op te maken, zelf spreekt AP van een HTML5 experiment.

Lees meer

Bijenkorf ‘appje’ – of u even 74MB wilt downloaden

Niet voor niets ben ik deze week met de nieuwe poll begonnen over de toekomst van mobiele applicaties. Ik sprak afgelopen week met een grote Amerikaanse uitgever, die zei: ‘Ik hoop dat het allemaal wat spannender wordt dan off-line content apps met vele tientallen MB’s als download’.

Lees meer

Nieuwe ‘poll’ over mobiele applicaties

Na een klein half jaartje is de huidige poll zo een beetje qua aandacht aan zijn einde gekomen. Met 162 stemmen op de stelling ‘Betalen voor on-line content’ kan niet echt gesproken worden van keiharde conclusies.

Lees meer

Weekendoverpeinzing: adverteren zonder tussenkomst mediabureaus

Google wil een zo hoog mogelijk rendement behalen uit hun on-line advertentie activiteiten. Dat lijkt logisch, zij bieden immers het platform voor de adverteerder. Maar vanuit de min of meer klassieke ketengedachte zitten mediabureaus bovenop de adverteerders en verdienen aan het regelen van de advertentie plaatsingen.

Lees meer