Bundelen uitgeefbronnen en filteren staan centraal in IDG’s TechFish

Een paar weken geleden sprak ik Jeroen Jonker Roelants in het kader van het door nieuwsmarkt in uitvoering zijnde onderzoek naar ambities en verdienmodellen op smartphones en tablet. Hij poneerde de stelling dat hij hoopte dat het allemaal wat spannender zou worden dan de voorbeelden van Karwei en de Bijenkorf. Deze week verscheen TechFish van het Amerikaanse uitgeefconcern IDG.

Lees meer

Inspirerend WordCampNL trekt veel deelnemers

De meest herhaalde tweet van #wordcampnl was het feit dat wereldwijd 8,5% van het internet verkeer afkomstig is van WordPress websites, goed voor 56 miljoen sites in 60 talen. Minstens net zo indrukwekkend was de line-up van sprekers, die door Erno Hannink en zijn team was samengesteld voor dit eendags event over WordPress.

Lees meer

Weekendoverpeinzing: ‘Tablets in het onderwijs’

Een kleine vijf jaar geleden ontstonden de eerste geluiden al: ‘Een eReader voor iedereen die op school zit of studeert’. Een paar jaar later zou dat geluid nog harder klinken, met de aanname van de regeling dat de overheid voortaan het boekengeld op middelbare scholen zou betalen.

Lees meer

Tweede deel onderzoek nieuwsmarkt.nl van start

Het door het Stimuleringsfonds voor de Pers gesubsidieerde project nieuwsmarkt.nl gaat een tweede fase van het onderzoek starten. Centraal staan brandowners en retailers in het speelveld van advertentiebewegingen bij uitgevers en daarbuiten.

Lees meer

Nieuwe ‘poll’ over mobiele applicaties

Na een klein half jaartje is de huidige poll zo een beetje qua aandacht aan zijn einde gekomen. Met 162 stemmen op de stelling ‘Betalen voor on-line content’ kan niet echt gesproken worden van keiharde conclusies.

Lees meer

Weekendoverpeinzing: adverteren zonder tussenkomst mediabureaus

Google wil een zo hoog mogelijk rendement behalen uit hun on-line advertentie activiteiten. Dat lijkt logisch, zij bieden immers het platform voor de adverteerder. Maar vanuit de min of meer klassieke ketengedachte zitten mediabureaus bovenop de adverteerders en verdienen aan het regelen van de advertentie plaatsingen.

Lees meer

Malware ontdekt: hoe verder – tips voor de ‘rest of us’

Google ontdekte een stukje malware op deze site. Je krijgt een e-mail met een link die mij naar een niet bestaande pagina binnen Google leidde. Vervolgens komt een afschrikwekkend roodscherm tevoorschijn als je als bezoeker deze site wilt bezoeken met de melding dat het bezoekje wel eens schadelijk zou kunnen zijn voor de computer.

Lees meer

Netwerk023 innovatie Awards gewonnen door ziggur.me

Ziggur.me is een initiatief waarmee on-line profielen van ‘vriendschapsites’ kunnen worden beheerd nadat iemand is overleden. De maatschappelijke relevantie van dit onderwerp is enorm en daarom is Ziggur.me dan ook de terechte winnaar van de Netwerk 023 Innovatie Awards.

Lees meer

Mediakeuze model #printofipad vooral dappere poging

Daar waar we aanvankelijk in ‘crossmedia’ juist onderliggende theorie misten, was de presentatie van Erik Clabbers van de Avans Hogeschool een dappere poging om zijn mediakeuzemodel als afstudeeronderzoek te presenteren aan de vooral producerende bedrijven binnen het CMBO.

Lees meer

Press Engine van New York Times stuwt aandelen

De aandelen van The New York Times stegen meteen 6,6% na de aankondiging dat de uitgever haar iPad applicaties als framework beschikbaar wil stellen aan andere uitgevers, die – nog – niet van plan zijn/waren een eigen iPad applicatie te ontwikkelen.

Lees meer

Best of Customer Media 2010 van start – zelf o.a. in jury crossmediaal

De Best of Customer Media 2010 gaat vanaf vandaag weer van start. Inzenden is mogelijk tot 17 september en de feestelijke uitreiking vindt plaats op maandag 29 november bij Hotel de Goudfazant te Amsterdam. Twee nieuwe categorieën zijn toegevoegd aan de bestaande: Digitale media en Audiovisueel. Tijdens de uitreiking op 29 november wordt ook de winnaar van de Customer Media Scriptie Award bekend gemaakt.

Lees meer

5: deel 3 met Arie van Tilborg – Grafisch Lyceum Rotterdam

Ik kwam Arie al tegen tijdens de opnamen door Ronnieovergoor van Blueshots TV in opdracht van Adobe in het kader van de CS5 release. Zowel voor als na ons beider interviews hebben we langdurig zitten praten over de toekomst van media, onderwijs, verdienmodellen en de relatie tussen overheid, onderwijs en ondernemers. Luister zelf naar zijn brede mening in een vakgebied dat inmiddels veel verder gaat dat de naam van de opleiding waar hij directeur is.

Lees meer

Ook time.com zoekt naar nieuwe verdienmodellen

Hoe innovatief de iPad app van Time dan ook mag zijn, ook deze uitgever worstelt met verdienmodellen in relatie met on-line content. Sinds kort beperkt Time de weergave van artikelen op haar website door te verwijzen naar de uitgave in print of op de iPad.

Lees meer

WordPress – OpenX integratie

Dat WordPress wereldwijd de meest populaire weblogengine genoemd mag worden, zal niemand echt verbazen. Dat bloggers niet massaal gebruik maken van de mogelijkheden om wat geld te verdienen met het plaatsen van advertenties, zal ook niemand verbazen. Toch is een ‘eigen’ advertentie management systeem op eenvoudige wijze te realiseren.

Lees meer

Lokale nieuws websites zijn niet lokaal

Met een beetje speurwerk door de verschillende Nederlandse lokaal gerichte nieuwswebsites, kom je er al snel achter dat vrijwel geen enkele site echt lokaal nieuws brengt, laat staan ‘hyperlokaal’ nieuws tot op straatniveau.

Lees meer

Nieuwsmarkt ontvangt subsidie voor onderzoek on-line businessmodellen

Het jonge bedrijf Nieuwsmarkt uit Velsen ontvangt 48.000 euro subsidie van het Stimuleringsfonds voor de Pers voor het doen van onderzoek naar nieuwe on-line/mobiele business modellen in de media keten. Het onderzoek kijkt over de grenzen van uitgevers, adverteerders en media consumenten. Tevens zal een mobiele demo applicatie worden ontwikkeld om een geheel nieuw concept aan de markt te presenteren.

Lees meer

Visie op Media en Technologie – door ABN AMRO

Deze maand is wederom een keurig rapport verschenen van een bank die meent een visie te hebben op de Media en Technologie branche. Ze brengen dit soort uitgaven uit om vooral klanten te overtuigen kenneis te hebben van de branches waarin zij werken. We gaan eens kijken hoe goed zij in de keukens van de verschillende bedrijven hebben gekeken.

Lees meer

Eerste rapport over gebruikerservaringen iPad

Het kon niet uitblijven, uiteraard zou de iPad wel aan één of ander vergaand en/of academisch onderzoek worden onderworpen. Op het eerste gezicht – ik heb het bijna 100 pagina’s ‘dikke’ document nog niet helemaal gelezen – zijn de onderzoekers nogal kristisch. Maar het rapport zou ook gelezen kunnen worden als een gids richting iPad versie 2.

Lees meer