Ook Telegraaf maakt ‘ambitiefilmpje’ rondom iPad

Uitgever Telegraaf heeft in navolging van Wired en Sports Illustrated haar ambities ‘verfilmd’ ten aanzien van ‘digitaal lezen’. Hoe de werkelijkheid er uit zal gaan zien, is een kwestie van tijd. Maar dit type filmpjes doen vermoeden dat zowel kranten als tijdschriften staan voor een enorme doorbraak in lezen 2.0.

Lees meer

Topmensen New York Times over betaalde on-line content

De New York Times trekt nogal wat belangstelling van krantenuitgevers wereldwijd. De visie is de basis voor de discussie die uitgevers momenteel voeren om bepaalde delen van website achter ‘pay-walls’ te zetten. Wereldwijd zijn de uitgevers er nog niet uit. Het ‘conflict’ tussen inkomsten van lezers en adverteerders heeft niet één antwoord.

Lees meer

Lokale politiek keert nieuwe media veelal de rug toe

Ik zei laatst tegen onze burgemeester in Velsen: ‘Jullie zijn een media bedrijf’. Hij keek me verward aan, maar begreep na een korte uitleg wat ik bedoelde. B&W en de gemeenteraad moeten zich beter voorbereiden op hun rol als direct communicatiekanaal richting de burgers. De verkiezingen van vandaag verraden echter dat de belangstelling voor de inzet van nieuwe media gering is.

Lees meer

Inspirerende bijeenkomst 3D platform

Vamiddag deed Ferdinand Sennema de aftrap voor een kleine 50 deelnemers, die interesse toonden in het onderwerp ‘Nieuwsconsumptie op de mobiele telefoon’. De aanwezigen werden getrakteerd op meerdere visies, ingegeven door uitgeef professionals, onderzoekers en bouwers van mobiele applicaties. De iPhone leek dominant centraal te staan.

Lees meer

XML als basis van uitgeefproces voor crossmediale producties

Deze week werd ik geattendeerd op een alleraardigst artikel rondom de aanmaak van geschikte files voor eReaders. In dat artikel werd met nogal wat reacties gewezen op het inrichten van de juiste workflow voor dit nieuwe fenomeen, waar uitgevers – de één wel, de ander niet – hun nieuwe geld mee zouden kunnen gaan verdienen.

Lees meer

Harry Evens over de toekomst van journalistiek

Vorige week vond in New York een eendagscongres plaats over journalistiek. Chrystia Freeland, US managing editor van de Financial Times had de gelegenheid Harry Evans te interviewen. Een genot om naar te luisteren, maar je moet er wel even voor gaan zitten.

Lees meer

In de media vakbladen deze week…..

Media vakbladen verrassen, zijn niet gepersonaliseerd en omschrijven per segment de belangrijkste gebeurtenissen, opinies of trends. Wie vindt het niet heerlijk om zo tegen het weekend door de verschillende redacties op een zo divers mogelijke manier op de hoogte te worden gebracht.

Lees meer

Wet op de vaste boekenprijs (Wvbp) ter discussie

Minister Plasterk wil een studie laten uitvoeren op de werking van de wet op de vaste boekeprijs op eBooks. Verschillende organisaties hebben al standpunten ingenomen, waaronder de KVB (Koninklijke Vereniging van het Boekenvak) en het NUV (Nederlands Uitgeversverbond).

Lees meer

Centraal Boekhuis zoekt nieuwe business

Het Centraal Boekhuis zit niet stil. Al eerder opperde directeur Hans Willen Cortenraad de distributie van eBooks in Nederland op zich te willen nemen. Maar hij gokt niet alleen op digitaal, hij lanceerde onlangs ook een print-productie unit in samenwerking met Océ, Euradius en Scan Laser.

Lees meer

Van Thillo houdt de vaart erin: belangen in boeken verkocht

Topman Christian van Thillo staat bekend om zijn doortastend optreden en laat ook in ons land zien dat er hem veel is aan gelegen van het voormalige PCM een ‘lean & mean’ krantenbedrijf te maken, ontdaan van alle mogelijke onnodige overhead en niet tot de ‘core’ behorende activiteiten.

Lees meer

Websites kranten steeds vaker achter pay-wall?

Zijn het incidenten of gaan uitgevers structureel hun on-line lezers laten betalen voor content? Dat is nog niet te zeggen maar deze week meldden zowel Wegener (Mecom) als The New York Times klaar te zijn om hun content achter een pay-wall beschikbaar te maken.

Lees meer

Wegener gokt op groei De Pers, Telegraaf levert fors in

Na het verdwijnen van DAG speelde De Pers in ons land alleen een bescheiden rolletje in de Randstad. Het krantje viel in de praktijk nog nauwelijks op tussen Spits en Metro. Uitgever Wegener gooit het roer en en verhoogt de oplage naar 250.000 exemplaren en wordt daarmee weer een (beperkt) landelijke krant.

Lees meer

Illegale download van eBooks vooral in niches

Uitgevers hebben in zijn algemeenheid weinig te vrezen van illegale eBooks. In 2009 bleken in de VS slechts een paar niches goed zijn voor tussen de 100.000 en 250.000 illegale downloads per titel. ‘Kamasutra’ staat daarbij op nummer 1 volgens een onderzoek van Freakbits uitgevoerd bij BitTorrent.

Lees meer

Esquire via e-Ink en Augmented Reality naar iPhone app

Als er één tijdschriften uitgever is, die zich met papier als belangrijkste medium niet snel ‘dood’ laat verklaren, dan is het Esquire. Eind 2008 pasten zij als eerste e-Ink technologie toe, om bewegend beeld op de omslag van het blad extra toegevoegde waarde te geven in zowel redactionele inhoud als in commerciële inhoud.

Lees meer

Eric Schmidt (CEO Google) is het niet eens met Rupert Murdoch

In een eigen geschreven stuk in de Wall Street Journal van begin deze maand verweert Google’s CEO Eric Schmidt zich tegen Rupert Murdoch die in de afgelopen weken nogal wat aandacht naar zich toe wist te trekken om zijn on-line nieuws niet meer doorzoekbaar te maken door Google’s zoekmachine.

Lees meer

The Wonderfactory en Time Inc. zetten eMagazine neer

Dixons voorspelde afgelopen week nog dat de eReader de nummer één kerscadeau zou worden, gevolgd door de netbook en daarna alles wat met games te maken zou hebben. Jammer genoeg zal onderstaande eReader, speciaal bedoeld voor magazines nog niet in de winkels liggen, maar het illustreert goed hoe uitgevers en adverteerders kijken naar het eMagazine.

Lees meer

Hoe denkt de Rabobank over uitgevers?

In de ondernemersupdates: uitgeverijen van afgelopen maand schets de Rabobank haar beeld over de uitgeverijbranche. In één van de eerste zinnen stellen zij dat traditioneel uitgeven qua verdienmodel onder druk staat en dat nieuwe media en innovaties een oplossing bieden om rendabel te kunnen opereren.

Lees meer

Niiu: Digital printing voor gepersonaliseerde kranten

In Duitsland is het bedrijf Niiu volop in de race om krantenuitgevers een nieuw verdienmodel aan te bieden: gepersonaliseerd nieuws vanuit meerdere bronnen via het web samengesteld en uitgeprint op Océ apparatuur. Kosten € 1,80 per dag en om pakweg 8 uur in de brievenbus. Een paar beginersfoutjes zijn in de automatische opmaak nog wel te ontdekken, maar dat is slechts een kwestie van tijd.

Lees meer